Kleur en kleurgebruik huisstijl en logo
De kleuren en het kleurgebruik van huisstijl en logo is heel belangrijk. Lees wat kleuren betekenen.
Rood
Rood is de kleur van passie. Rood wordt ook geassocieerd met honger. Daarom gebruiken ’s werelds grootste fastfoodketens rood in hun logo’s, zoals Burger King, KFC en Domino’s Pizza.
Blauw
Als mensen wordt gevraagd wat hun favoriete kleur is, zullen de meesten ‘blauw’ antwoorden. Blauw is een kleur die kalmeert en vertrouwen wekt. Veel banken en financiële diensten hebben daarom blauw in hun logo. Denk aan ING, Rabobank en Pay Pal.
Groen
Groen is de kleur van de natuur, gezondheid, kracht en rust. Gebruik groen als je producten of diensten aanbiedt die gerelateerd zijn aan natuur of gezondheid, of als je een milieuvriendelijk bedrijf hebt.
Paars
Paars wordt traditioneel geassocieerd met rijkdom en luxe. In feite was de kleur paars vroeger erg duur om te maken. Alleen de allerrijksten konden zich paarse kleren veroorloven. Het is ook de kleur van creativiteit. Uit onderzoek blijkt overigens dat mannen de kleur paars vaak niet mooi vinden. Paars wordt daarom zelden gebruikt voor logo’s.
Oranje
Veel sportclubs gebruiken oranje voor hun logo. Oranje is een actieve en optimistische kleur. Oranje is natuurlijk ook de kleur van Nederland en wordt geassocieerd met nationalisme.
Roze
Roze is romantisch en vrouwelijk. Het wordt vaak gebruikt door merken die zich richten op vrouwen en jonge meisjes. Roze heeft weinig of geen aantrekkingskracht op mannen.
Geel
Geel trekt van alle kleuren het meest de aandacht. Het is enerzijds de kleur van optimisme (zonlicht) en anderzijds de kleur van waarschuwing. Wespen zijn bijvoorbeeld geel om aan te geven dat ze gevaarlijk zijn. Geel is ook een kleur die mensen aanspoort om iets te doen, zoals iets kopen.
Zwart
Zwart is een lastige kleur. Zwart is de kleur van rouw, maar wordt ook geassocieerd met autoriteit, elegantie en durf.
Wit
Wit is de kleur van zuiverheid, hygiëne, veiligheid en eenvoud. Het wordt ook geassocieerd met een onbeschreven blad en dus creativiteit. Wit is vaak de achtergrondkleur van logo’s.
Meer kleur, design en ontwerp
Meer kleur, design en ontwerp