Typografisch logo of beeldmerk
3 soorten logo’s
Er zijn 3 soorten logo’s
- Typografisch logo (ook wel picturaal logo genoemd): Alleen letters
- Beeldlogo: Vorm, symbool of een pictogram
- Gecombineerd logo: Combinatie van een beeldlogo en een typografisch logo.
Typografisch logo
Wil je een typografisch logo? Let er dan op dat het lettertype dat je kiest heel belangrijk is. Als je logo uit gewone woorden bestaat, heb je alle ruimte om creatief te zijn met het lettertype. Het publiek zal de woorden snel herkennen en gemakkelijk kunnen lezen wat er staat.
Het gebruik van meer dan 2 of meer lettertypes wordt over het algemeen afgeraden, omdat het snel te druk wordt. Wees ook voorzichtig met de hoeveelheid kleuren. Te veel kleuren zijn af te raden. In een enkel geval werkt het wel, zoals bij het logo van Ebay.
Beste lettertypes voor logo en huisstijl
Bij voorkeur gebruiken we soms ook Google Webfonts voor simpele logo’s. Het voordeel is dat ze online overal en altijd laden. Een aantal lettertypes zijn erg populair voor logo’s. Ik heb de beste voor je op een rij gezet:
- Work Sans 9×2 | Mooie Hollandse uitstraling
- Fira Sans 9×2 | Mooi. Redactionele uitstraling.
- Source Sans 6×2 | Klassiek USA. Werkpaard.
- Poppins 9×2 | Alternatief Futura. Hip anno 2023
- Lato 5×2 | Komt nog dichtst bij de Gill sans.
- Open Sans 5×2 | No nonsense. Goed leesbaar.
- Karla 2×2 | De minste van allen maar goed.
- Roboto 6×2 | No Nonsense designfont. Universeel.
- Alegreya Sans 7×2 | Mooi. Gevoelig font. Voorbeeld
- Archivo 4×2 | Schreefloze werkletter. Enige met vierkante punt.
- Raleway9×2 | Mooi maar een irritante W
- Montserrat 9×2 | veilige keuze. Veel gewichten.
Beeldmerk of beeldlogo
Kent je doelgroep je bedrijf al? Dan is een beeldmerk misschien iets voor jou. Nike heeft bijvoorbeeld alleen een beeldmerk, terwijl Nike vroeger een gecombineerd logo had. Omdat iedereen zo bekend is met het icoon van dit merk, hoeft het woord ‘Nike’ niet meer in het logo te staan. Het belangrijkste is dat je visuele merk origineel is en laat zien waar je dienst of product voor staat.
Gecombineerd logo
Een gecombineerd logo is aan te raden als de naam van je bedrijf niets zegt over je product of dienst. Door woorden en beelden te combineren kun je duidelijk maken wat het product of de dienst is die je levert en waar je bedrijf voor staat.
Meer kleur, design en ontwerp
Meer kleur, design en ontwerp